Kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong

Vroegtijdige signalering van een ontwikkelingsvoorsprong is een belangrijk taak van de onderbouwleerkracht. Deze signalen kunnen al op heel jonge leeftijd geobserveerd worden. Wil je weten waaraan je een ontwikkelingsvoorsprong kunt herkennen en hoe je deze leerlingen goed kunt begeleiden? Kom dan naar onze cursus waarin we je handvatten bieden op het gebied van kennis en de vertaalslag ervan naar de praktijk gaan maken.

Wat leer je

  • welke kenmerken hebben leerlingen met een voorspong;
  • wat is vroegtijdige signalering en hoe betrek je ouders en de voorschool hierbij (bijvoorbeeld een kleuterintake vragenlijst);
  • hoe voorkom je aanpassingsgedrag; 
  • welke activiteiten zet je in m.b.t. stimulerend signaleren;
  • hoe verrijk je het aanbod binnen de thema's; middelen en materialen;
  • hoe bereik je een krachtige gespreksvoering met leerlingen (kleutergespreksplaat).

Werkwijze

Kennisoverdracht, kennis delen en het oefenen van vaardigheden. Beeldmateriaal wordt hierbij ingezet. We werken plenair en in groepen. Na elke bijeenkomst formuleert de leerkracht een eigen opdracht en voert deze uit. De opgedane ervaringen worden de volgende bijeenkomst met elkaar gedeeld. Veel tips kun je de volgende dag inzetten.

Ik heb meer inzicht gekregen in het denken van kinderen. Zo kan ik hen beter verder helpen.

Ervaring deelnemer

Doelgroep

Leerkrachten groep 1 en 2 en intern begeleiders.

Aantal bijeenkomsten

Drie van 2,5 uur.

Data

Deze cursus kan ook op incompany worden aangeboden en/of door academies worden ingekocht. We gaan dan vooraf in overleg om de inhoud aan te laten sluiten bij de behoeften en wensen.

Kijk op de website van jouw academie of deze cursus daar wordt aangeboden. 

Meer informatie

Twijfel je over welke cursus of opleiding het beste bij jou past? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag.

Inschrijven nieuwsbrief

Wil je onze nieuwsbrief ontvangen? Schrijf je dan hier in.