Masterclass van visie tot verrijkingsgroep

Van Visie tot Verrijkingsgroep

Voor scholen die verrijking willen organiseren met visie én samenhang.

Veel scholen willen iets betekenen voor (hoog)begaafde leerlingen, maar worstelen met vragen als:
Past een verrijkingsgroep bij onze visie? Hoe richt je zo’n groep goed in? Hoe zorg je dat het geen los eiland wordt?

In deze masterclass krijg je een helder, praktisch en realistisch beeld van wat verrijking kan betekenen binnen jouw school en hoe je dit duurzaam organiseert.

Wat levert het op?

Na de twee bijeenkomsten:

  • heb je een duidelijk beeld van de visie achter verrijking en wat jouw school daarin belangrijk vindt;
  • weet je welke type groepen mogelijk zijn en welke het best passen bij jullie situatie;
  • heb je concrete doelen en uitgangspunten geformuleerd voor de verrijkingsgroep;
  • weet je hoe je aannamecriteria, communicatie en samenwerking met de groep/leerkracht vormgeeft;
  • ken je geschikte materialen, thema’s en werkwijzen voor verrijkingsgroepen;
  • ga je naar huis met een opzet voor een jaarplan dat past bij jouw school.

Kortom: je legt de basis voor een verrijkingsgroep die werkt, past binnen de school en zichtbaar waarde toevoegt.

Opbouw van de Masterclass

Bijeenkomst 1 - Fundament & Richting (2 uur)

In deze sessie onderzoeken we samen:

  • Jullie visie: waarom (wel of niet) een verrijkingsgroep?
  • De verschillende modellen en vormen van verrijkingsgroepen.
  • Het bepalen van doelen: wat moet deze groep voor leerlingen betekenen?
  • Aanname en selectie: wie plaats je wanneer in de groep?
  • Communicatie met leerkrachten, ouders en leerlingen.
  • Hoe zorg je dat de verrijkingsgroep geen losstaand ‘eilandenproject’ wordt?

Je krijgt voorbeelden, casussen en direct toepasbare handvatten voor jouw school.

 

Bijeenkomst 2 - Inhoud, Materialen & Jaarplan (2 uur)

Deze bijeenkomst is volledig praktisch.

  • Welke inhoud past bij verrijkingsgroepen?
  • Vaardigheden: leren leren, executieve functies, samenwerken, creatief denken.
  • Inzet van materialen, methodes en bronnen.
  • Structuur van een lesopzet en groepsopbouw.
  • Format en richtlijnen voor een jaarplan.
  • Samen werken we aan het eerste concept van jouw jaarplan.

Na deze bijeenkomst kun je direct aan de slag op school.

Docent

Rolinda

De masterclass wordt geleid door Rolinda Veldkamp. Rolinda heeft veel ervaring in het geven van plusklassen en heeft al veel scholen begeleid in het opzetten en optimaliseren van de plusklas. Haar visie is dat, als een school voor een plusklas kiest, dit volledig ingebed moet zijn in het totaalplaatje van het onderwijs op school. Een plusklas kan nooit een op zichzelf staand onderdeel zijn, maar moet een onderdeel zijn van de totale visie op verrijking binnen de school.

Doelgroep

Voor intern begeleiders, bouwcoördinatoren, gedragsspecialisten, bovenbouwcoaches en leerkrachten die verantwoordelijk zijn voor beleid en/of uitvoering rondom (hoog)begaafde leerlingen.

Ook geschikt voor scholen die nog twijfelen of een verrijkingsgroep past bij hun visie.

Aantal bijeenkomsten

Twee avonden van 2 uur.

Interactieve masterclass.

Data en locatie

2026

Woensdag 25 maart - woensdag 8 april

Tijden: 15:30 - 17:30 uur

Locatie: wordt nog bekend gemaakt.

Investering

€ 250,- per deelnemer.

 

Incompany mogelijk

De masterclass kan volledig worden afgestemd op de situatie, vragen en visie van jouw school.

Wil je verrijking binnen jouw school op een doordachte en samenhangende manier organiseren?

Meld je dan aan voor Van Visie tot Verrijkingsgroep.

Meer informatie

Twijfel je over welke cursus of opleiding het beste bij jou past? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag.