Zin in lezen! Leren lezen en schrijven

Door te lezen maak je kennis met de wereld om je heen. Lezen is een noodzakelijke, maar ook fantastische vaardigheid. Toch blijkt dat veel leerlingen weinig zin hebben in lezen. Dit wordt meestal zichtbaar na enkele jaren leesonderwijs. Technisch lezen is in groep 3 vaker een doel dan een middel. Een klassikale aanpak sluit niet aan bij de verschillen die er zijn. Leren lezen en schijven begint al op jonge leeftijd. Veel kinderen uit groep 2 kunnen al lezen of zijn er nog minimaal mee bezig.

U bent hier: Home » Basisonderwijs » Nascholing » Zin in lezen!

Zin in lezen gaat over een leesaanpak die inzet op betekenisvol lezen en schrijven. Leerlingen nemen actief deel aan betekenisvolle geletterdheidspraktijken. De activiteiten zijn gericht op het bevorderen van de leesmotivatie, begrip, technisch lezen en woordenschat, waarbij we uitgaan van het werken vanuit spelverhalen.
De aanpak komt vanuit het ontwikkelingsgericht onderwijs. Het is zeker ook mogelijk om vanuit een thema, elementen van deze aanpak te realiseren in je groep naast de methode.

Inhoud van de aanpak

  • hoe kun je kinderen bekend maken met geletterdheid vanuit betrokkenheid in de groepen 3 en 4; 
  • op welke wijze kan groep 3 beter aansluiten op de beginsituatie van kinderen die uit groep 2 komen?
  • je maakt kennis met de werkwijze en achtergronden van deze aanpak; 
  • inspirerende voorbeelden aan de hand van beeldmateriaal zoals de film die hoort bij deze werkwijze;
  • betekenisvol en functioneel lezen en schrijven vanuit spelverhalen; 
  • hoe volg je het leesonderwijs van de leerlingen;
  • hoe ga je om met kinderen die onvoldoende tot lezen komen?
  • hoe ontwikkel je een doorgaande lijn in de school vanaf groep 1.

Werkwijze:

Zin in lezen is een traject geschikt voor alle scholen die verandering willen in de onderbouw waarbij meer wordt aangesloten bij de ontwikkeling van het jonge kind en die minder methodisch willen werken. Uit onze ervaring blijkt dat het om maatwerk gaat. De invoering kan op verschillende manieren. Wij sluiten aan bij de praktijk van de school en gaan samen op zoek naar de juiste stappen. Er wordt veelal thematisch gewerkt. Je krijgt opdrachten en reflecteert op je eigen ontwikkeling en het proces in de groep. Om de praktijk en de theorie nog beter te kunnen verbinden kan co-teaching tot de mogelijkheden behoren.

Doelgroep:

Leerkrachten primair onderwijs.

De bijeenkomsten

De bijeenkomsten (minimaal 4) zijn een combinatie tussen theorie en praktijk.
Iedere bijeenkomst duurt 2,5 uur. Aangezien het om maatwerk gaat kan het zijn dat er meerdere bijeenkomsten (zoals werkbijeenkomsten) ingepland worden verspreid over meerdere jaren.

Direct inschrijven Vragen? Neem contact op

Terug naar boven

Onze referenties

Neem vrijblijvend contact op

Bel 06 53838308 of ga naar de contactpagina.